Bemutatkozás

Az óbudai Csicsergő Óvoda 1985 óta működik a kaszásdűlői lakótelep északi részén a tanuszodával szemben. 2009. augusztustól az Almáskert Óvodával és a Gázgyár lakótelepi Óvodával közös intézményként. Óvodánkba kétszintes panel épületben várjuk a kisgyermekeket, vegyes és korosztály szerinti csoportokkal. Tágas, napfényes udvarral, tornaszobával, só-szobával és műfüves pályákkal rendelkezünk.

Kiemelt nevelési feladatként kezeljük a természetismereti nevelést, a mozgásfejlesztést és az anyanyelvi nevelést.

A természetismereti nevelés közben célunk, hogy felkeltsük a gyermekek kíváncsiságát, minél több érzékszerven keresztül tapasztalatokhoz juttassuk őket, kialakítsuk a gyermek és környezetének harmonikus viszonyát. Olyan érdekes, élményekben gazdag óvodai életet szeretnénk biztosítani óvodásaink számára, amely lehetővé teszi a természet és a környezet szépségeinek megismerését, a gyönyörködő rácsodálkozást. 2014. szeptembertől zoo-csoport működik az óvoda oroszlán csoportjában, 2015-től a maci csoportban is. Az intézmény elnyerte a Zöld Óvoda címet és a Madárbarát Óvoda címet is.

A mozgásfejlesztés során feladatunk a mozgásigény kielégítése, a motoros képességek (erő, állóképesség, ügyesség, gyorsaság) és értelmi képességek fejlesztése. A mozgásos tapasztalatszerzéssel elősegítjük az idegrendszer érését is. A nagymozgások, téri tájékozódás, finommotorika, kézdominancia erősítésével elkerülhetjük a későbbi írás-olvasási nehézségeket, fejlesztjük a részképességeket. A mozgásfejlesztés az anyanyelvi neveléssel párhuzamosan a gondolkodás fejlesztésének alapjai. Ingyenes gyógytestnevelést és tartásjavító tornát tartunk a gyerekeknek.

Az anyanyelvi nevelés területén célunk képessé tenni a gyereket szociális kapcsolatokban való részvételre nyelvi eszközökkel is, érzelmeik, gondolataik kifejezésére, mások szavainak, érzéseinek megértésére, irodalmi élmények befogadására, a későbbi írás-olvasás elsajátítására. Az anyanyelvi nevelés áthatja az egész napi tevékenységünket, a nevelési folyamat kerete. 
Napirendbe iktatott anyanyelvi-kommunikációs játékokat szervezünk a gyerekeknek, ahol a drámapedagógia elemeit is felhasználjuk. Délután ingyenes drámapedagógiai foglalkozást szervezünk.

Az óvodapedagógusok nevelőmunkáját fejlesztőpedagógus, gyógytestnevelő, gyógypedagógiai asszisztens, beszédfejlesztő pedagógus, gyógytestnevelő, utazó logopédus, gyógypedagógus, pszichológus, szakképzett dajkák és pedagógiai asszisztensek segítik.

Közösen töltjük a családokkal a szüretet, adventi készülődést és játszódélután, csicsergő napot, anyák napját, apák napját és a nagycsoportosok búcsúzóját.

A gyerekek életkori sajátosságait figyelembe véve kiegészítő tevékenységként tanfolyamokat is szervezünk az 5 éves kort betöltött nagycsoportos óvodások részére.

OVI-VÁR-Ó nyitott napokat tartunk áprilisban.

Az óvodai nevelés rendje:

Az óvodai nevelési év szeptembertől augusztusig tart. A nevelési évben öt alkalommal nevelés nélküli munkanapot tartunk.

Az óvoda hétfőtől péntekig, naponta 6 órától 18 óráig tart nyitva.

A csoportokban két óvodapedagógus és egy dajka illetve pedagógiai asszisztens látja el a nevelési feladatokat.

Reggel 6,30 és 7 óra között, valamint este 17 óra és 18 óra között egy pedagógus foglalkozik összevont csoportban a gyerekekkel.

A gyermekcsoportok létszáma átlagosan 20-25 fő.

Egyedi arculatunk jellemzői:

1987 óta a szülők igényeit figyelembe véve szervezünk vegyes életkorú csoportokat. Nagy hangsúlyt helyezünk a gyermekek nevelése során az önállóság kialakítására, a szocializációra.

Két-két csoporthoz tartozó előtérben mozgásfejlesztő eszközöket helyeztünk el, de lehetőségük van a gyerekeknek itt építésre, babaszobai játékra is. Ezzel a térrel is megnöveltük a játékteret.

Óvodai közösségünkben alapvető értéknek tekintjük a toleranciát, egymás segítését.

Tagóvodánkban mozgás-, beszéd-, és értelmi sérült gyermekek integrált nevelése is folyik.

Óvodánk az ELTE Óvóképző Karának gyakorlóhelye.

Anya, Apa ! Játssz velem!

2009-ben újragondoltuk a térítési díjas tanfolyamok rendszerét. Olyan ingyenes programokat szervezünk és indítottunk be, ahol a szülő és gyermeke együtt lehet, együtt tevékenykedhet. Olyan tematikus programokat kínálunk a szülőknek, gyerekeknek, ahol a szülők jól érezhetik magukat gyermekeikkel, közben betekintést nyerhetnek a csoport életébe, részeseivé válhatnak a gyermekközösségnek, elleshetik az óvodapedagógusoktól, hogy hogyan lehet a kisgyermekekkel mozogva, dalolva, beszélgetve úgy játszani, hogy mindenki jól érezze magát és a játék személyiségfejlesztő hatásait is kihasználjuk. Kézművesség, mozgásos játékok, diavetítés, mesélés, ringatók és dalos népi játékok szerepelnek az idei programban is.

Az óvoda egész évben nyitott, a szülők előzetes bejelentkezés után betekintést nyerhetnek a csoport életébe. 

Ünnepek, hagyományok:

Hagyományt teremtettünk ünnepeink megszervezésével: SZÜRETI VIGASSÁGOT rendezünk szeptember végén, október elején, ahol versenyjátékok, szőlőpréselés, dalos játékok, táncház várja a családokat. ADVENT időszakában gyertyagyújtást, adomány gyűjtéseket és játszódélutánt szervezünk. APÁK NAPJÁN közös játékra hívjuk az édesapákat, testvéreket. ANYÁK NAPJÁN az édesanyákat és nagymamákat érkezésükkor bensőséges, személyes hangulatú formában köszöntik a gyerekek dallal, verssel, ajándékkal. Az óvoda születésnapját minden évben CSICSERGŐ NAPON ünnepeljük.  BÚCSÚZÓ napja az iskolába készülő nagycsoportos gyerekeké. Búcsúzó alkalmából rövid műsort adnak a nagyok, kerti tábortüzes program teszi emlékezetessé ezt a napot. A többi ünnepi alkalommal tartózkodunk a gyerekek szerepeltetésétől, mivel arra törekszünk, hogy az ünnep maradandó közösségi élményt nyújtson számukra.

A környező iskolák visszajelzései alapján gyermekeink jó színvonalon helytállnak a tanulásban és a társas kapcsolatok terén.

Pedagógiai elveink:

Célunk, hogy a szülőkkel együttműködve a lehető legjobb feltételeket biztosítsuk a 3-7 éves kisgyermekek érzelmi biztonságának megteremtéséhez, felhőtlen, örömteli gyermekkoruk megóvásához, képességeik kibontakoztatásához.

Legfontosabb értékeink a szeretet, a tapasztaltatás, az élménynyújtás a játék és az egyéni bánásmód.

Óvodánkban minőségi, esztétikus környezetet, érzelmi biztonságot nyújtunk gyermekeink számára, felelősségteljesen neveljük őket. Tiszteletben tartjuk egyéni szükségleteiket, fejlődési, érési tempójukat. Megteremtjük számukra a tapasztalás, a megismerés, a kérdezés, az alkotás lehetőségeit. Élményekhez, sikerélményekhez, elismeréshez juttatjuk őket.

Hisszük, hogy óvodáskorban a kisgyermeknek legfőképpen arra van szüksége, hogy minél többet mozogjanak, kommunikáljanak és minél többféle módon érzékeljék a világot.

A gyermek a játékos tevékenység közben szerez tapasztalatokat, így fejlődnek képességei. Mivel a gyermek alaptevékenysége óvodáskorban a játék, az egész nap folyamán biztosítjuk a különböző játéktevékenységek feltételeit, melynek során fejlesztjük a gyermek észlelését, mozgását, beszédét. E hármas egység magában foglalja a gyermeki személyiségfejlesztés összes lehetőségét.

Nevelési feladatunknak tekintjük különösen, hogy:

felkeltsük a gyermekek érdeklődését a környezetük iránt, biztosítsuk a gyermekek számára a mozgás, a beszéd, és a gondolkodás fejlődésének optimális feltételeit.

Nevelési programunk:

Kiemelt nevelési feladatként kezeljük a természetismereti nevelést, a mozgásfejlesztést és az anyanyelvi nevelést.

Miért természetismeret?

A világra, melyben élünk a természettől való elidegenedés, a közömbösség, a befelé fordulás jellemző. Szűkebb környezetünk, a lakótelep ezt a magatartási formát még jobban felerősíti. A tíz emeletes házak betonrengetegében élő gyermekeknek nem sok alkalma nyílik a természetben, a környezetben való gyönyörködésre.

Programunkkal olyan érdekes, élményekben gazdag, boldog óvodai életet szeretnénk biztosítani óvodás gyermekeink számára, amely lehetővé teszi a természet és a környezet szépségeinek megismerését, a gyönyörködő rácsodálkozást.

Az óvodánkban nyújtott élményszerű tevékenységek hatására kialakulhatnak azok a szokások, szokásrendszerek, amelyek a természet és a környezet iránt nyitott, azt szerető és érte tenni is képes emberek felnevelését biztosítják.

Mindezeket úgy valósítjuk meg, hogy a gyermeket kivisszük a természetbe, a természetet behozzuk az óvodába. A csoportszobákban természetsarkot alakítunk ki, az udvaron virágos-és zöldségeskertet gondozunk, az épületben terráriumot és floráriumot rendeztünk be.

Valljuk és hisszük, hogy ha mi, óvodapedagógusok a szülőkkel együtt, jó példát mutatva neveljük a ránk bízott gyermekeket, akkor talán felnőtt korukban a természetet óvó, azzal harmóniában élni képes felnőttekké válnak

Miért mozgás?

Az óvodáskorú gyermekre a mozgás igény, a mozgáséhség jellemző.

A testnevelés, a mozgásos játékok fejlesztik a gyermek természetes mozgását – járás, futás, ugrás, támasz, függés, egyensúlyozás, dobás – és a testi képességeit, mint az erő, ügyesség, gyorsaság, állóképesség, a társra való odafigyelés

A mozgásnak fontos szerepe van az egészség megőrzésében, megóvásában.

Naponta szervezünk a gyerekeknek mozgásos játékokat, hetente kétszer tornatermi foglalkozásokat. A napi játéktevékenység része biciklizés, hintázás, trambulin használat, labdázás udvaron és az épületben is.

A mozgásfejlesztés az anyanyelvi neveléssel párhuzamosan a gondolkodás fejlesztésének alapja. A mozgásos tapasztalatszerzéssel elősegítjük az idegrendszer érését is.

Feladatunk:

  • a mozgásigény kielégítése,
  • a motoros (erő, ügyesség, gyorsaság, állóképesség) és
  • az értelmi képességek fejlesztése.

A nagymozgások, téri tájékozódás, finommotorika, kézdominancia erősítésével elkerülhetjük a későbbi írás-olvasási nehézségeket, fejlesztjük a részképességeket. Ez irányú fejlesztő munkánkat preventív jelleggel végezzük.

Miért anyanyelv?

Az anyanyelvi nevelés áthatja az egész napi tevékenységet, a nevelési folyamat kerete. Naponta szervezünk a gyerekeknek anyanyelvi játékokat a napirendbe iktatva, ahol játszhatnak a hangjukkal.

Célunk képessé tenni a gyermeket:

  • szociális kapcsolatokban való részvételre nyelvi eszközökkel is,
  • érzelmei, gondolatai kifejezésére, mások szavainak, érzéseinek megértésére,
  • irodalmi élmények befogadására, a későbbi írás-olvasás elsajátítására.

Feladatunk a beszédészlelés, beszédértés és a beszédkészség fejlesztése. A fejlesztés tartalmi összetevői a hangok tiszta ejtése, a szókincsbővítés, a magyar nyelvnek megfelelő hangsúly, hanglejtés, mondatfajták használata.